Pieter Dolfsma

Eigenaar, Dolco Verhuur

We zijn een klein bedrijf, maar wel groot in kranen.

0

In gesprek met

Dolco Verhuur Dolco is verhuur in de breedste zin. We zijn een klein bedrijf, maar wel groot in kranen die bediend mogen worden zonder hijsbewijs. Groot ten opzichte van concullega’s. We hadden eerst een dakdekkersbedrijf waarbij we af en toe machines verhuurden. In 2001 heb ik het verkocht en zijn we ons puur gaan richten op de verhuurmarkt. Dit is in de loop der jaren gegroeid tot wat Dolco nu is. In die tijd kwam onze derde medewerker in dienst en nu lopen we met circa 30 medewerkers.”

De start met Hoeflon “Ik was op zoek naar een compactkraan, maar die was er toen nog niet. Ik ging in 2005 naar de Bauma in München om te zoeken naar iemand die iets had met compactkranen. Er was iemand die mij tipte en zei dat er in Barneveld iemand was die rupsonderstellen had gekocht en daar iets op zou bouwen. Later ben ik op bezoek geweest bij Gert toen hij aan het sleutelen was in een pand waar nog niet eens een dak op zat. Wij waren dus één van de eerste klanten. We hebben toen de eerste machines gekocht en sindsdien elke keer de nieuwere versie aangeschaft.”

Waarom Hoeflon? Er waren destijds nog niet zo veel merken. Er waren meer prototypes, maar dat zag er dan niet uit. Die waren te vierkant, te breed of te lomp. Het was niet zo compact als een Hoeflon. We hebben nog een machine van een ander merk gehad, maar die hebben we later weer verkocht. Die machine was technisch prima, maar we hebben bewust weer voor Hoeflon gekozen omdat dit voor de losse verhuur eenvoudiger in gebruik is.”

Als bedrijf moet je ook genoeg kranen hebben, er is geen tijd meer. Klanten bellen vandaag en hebben morgen een kraan nodig.

Stijgende vraag “Omdat je de kranen veel in de losse verhuur hebt is dat niet echt inzichtelijk. We hebben nooit echt klussen waarbij de kraan heel lang staat. Er is nu weer wat capaciteit over om ook klussen met een machinist uit te voeren. De profi’s komen bij ons meer aan bod dan de zzp’er’s. Het komt ook vaak voor dat wij de kranen aan andere klanten van Hoeflon verhuren als zij tekort hebben. De klantenkring breiden we nog steeds met kleine stapjes uit. We zijn niet zo actief in de markt met vertegenwoordigers, want door onze opgebouwde naam en expertise raken we de machines toch wel kwijt. De machines worden vaak ingezet voor staalconstructie, glasmontage, machineplaatsing of interne verhuizingen.”

Elektrische machines “Ik vind het heel fijn dat de machines van Hoeflon elektrisch zijn. Ik denk ook dat er veel groei in zit. We merken dat mensen vaak een elektrische machine willen hebben omdat er dan minder lawaai is op de werkplek.”

Service “Het onderhoud van de kranen doen we voor het grootste deel zelf. Omdat we vanaf het begin met Hoeflon meedraaien weten we er het nodige van. Mochten we iets niet weten hebben we een hele korte lijn met de service-afdeling. Zo komen we er altijd wel uit.”

De toekomst van Dolco “Ik zie Dolco niet veel groter meer worden. Misschien dat we het iets anders gaan doen. De kraantak vinden wij heel mooi en de concurrentie wordt steeds groter. Waarschijnlijk gaan we ons daar meer op focussen. Daar zijn we ook al jaren op ingespeeld. Als bedrijf moet je ook genoeg kranen hebben, er is geen tijd meer. Klanten bellen vandaag en hebben morgen een kraan nodig.”

Heb je nog een leuke anekdote? “Van de C10 waren wij volgens mij de gangmaker. Ik zei tegen Gert dat we een grotere moesten hebben. Maar Gert zei dat hij dat niet ging doen. Enkele maanden later belde hij mij op met de boodschap dat hij eraan ging beginnen. We kregen toen natuurlijk wel te maken met wat kinderziektes, maar dan trek je ook met elkaar op om dat te verbeteren.”